Casual gymtime again

Min torsdagkväll var som vanligt att gå upp och börja vår work experience kl 07:30 på fredagmorgonen men tjejen jag kör praktiken med kände sig trött och ville sova ut så vi bestämde oss för att skjuta fram tiden tills nästa vecka då vi ändå hinner med alla våra 25h timmar innan juni som bestämt ändå!

Var ändå uppe och redo att träna vid 8 så kunde riva av ett pass tidigt. Hade någonstans inom mig bestämt att dagens pass skulle vara ett HIIT helkroppspass med mycket wallballs, box jumps, thrusters och kettlebellswings men efter 15 min kände jag allt utan glädje. Vi har pratat mycket i skolan om att kroppen kan bli neurofatigue innan man egentligen blir trött av för mycket träning. Det handlar om att ditt nervsystem inte klarar av antalet timmar av belastning och säger ifrån. Man blir helt enkelt mer trött, träningen går inte framåt och det kan till och med bli så att kroppens nervsignaler försämras och din teknik försämras därför avseevärt.

Jag känner min kropp ganska väl vid det här laget och vet att jag klarar av att träna ca 6 gånger i veckan. Vilodagen är viktig för mig för det är trots allt då man växer. Sen jag kom hit till australien känns det som att jag tränar mindre än vad jag gjorde hemma i Sverige men det är egentligen inte sant. Problemet just nu för mig att jag inte har någon ordning på träningen och vilka delar som utsätts av belastning. Vi tränar mycket i skolan, ofta helkropp. Jag tränar ut över det crossfit ca 4-5 ggr i veckan, då ofta också helkropp som snatch och cleans. Dessutom lägger jag in en eller två gånger i veckan frisbee på sand, minst 2h varje träning. När man lägger ihop allt så är livets stora fråga; när får min kropp vila?

Jag har absolut inga problem med folk som gymmar 7 dagar i veckan men då ofta delar upp passen i olika muskelgrupper, därför får din kropp vila x antal dagar/timmar. Med min träning som mestadels omfattar de större muskelgrupperna varje pass får inte sin tid att återhämta sig och jag har känslan av att jag senaste veckan blivit mer otaggad, blivit svagare och tröttare. Dessutom har jag gått runt och känt början av träningsverk i hela kroppen, framförallt i benen, varje dag.

Det jag ville komma till : istället för att fortsätta mitt pass gick jag från crossfit-delen till gymmet med vikter och kabelmaskiner. Kände ändå att jag saknat det lite. Ett av mina stora lifegoals (i hemlighet dock) är att få stora biceps (hur snyggt är inte det?), Så jag avslutade med ett armpass istället. Det blev mycket triceps men jag brukar få sjukt bra kontakt i dropsetet så jag nöjde mig med detta idag!
Triceps push down x 10
Triceps push down reverse grip x 10           : i ett superset (alltså direkt efter varandra utan vila) x 5 set
Biceps curl dropset 17,5 kg x 5 - 15 kg x 10 - 10 kg x 15 : x 5 set
Skullcrushers x 10
Closed grip bench press x 10                       : i ett superset med skullcrushers x 3 set
Efter det avslutade jag med 5:30 min på assualt biken, 30s fullt ös, 30s långsamt tempo. Totalt alltså 5 intervaller. 
(bilden : nej jag brukar inte träna i converse något hade bara slagit slint i hjärnan då jag glömde skor hehe)

Nu har jag tryckt i mig lunch och ska nog byta om till bikini och lägga mig vid poolen ett tag. Livet i Australien är inte så dumt även fast det snart är vinter!