Min kamerautrustning!


Canon EOS 400D + Batterigrepp BG-E3
Min första systemkamera, även min nuvarande. En väldigt fin kamera som nästan har allt. Jag saknar lite fler val vid ISOn och gääärna HD-film, men denna kameran är ju rätt gammal, haha! Köpte den sommaren 2008 om jag inte minns fel. Och nu säljs den ju inte längre. Men för er som undrar så är det iprincip exakt likadan som 450D, dock annat utseende på baksidan.
Jag är riktigt nöjd med denna kameran trots att jag nästan vuxit ur den. Den har varit sönder en gång, slutaren pajjade! men efter 1 månads lagning fick jag tillbaka den som tur var.
Batterigreppet är inte mitt, haha, det är min systers. Men eftersom hon aldrig använder det gör jag det.

PRIS KAMERA: när jag köpte 7999 kr + ett extra objektiv.
PRIS BATTERIGREPP: min syster fick det i kitet. Men skulle gissa mellan 1000-1500 kr.


Tamron AF 55-200/4-5.6 Di II LD Macro
Detta objektiv fick jag med när jag köpte kameran i kitet. Detta blev snabbt min favorit då jag kunde zooma aslångt med det. Men nu känns det mest som jag växt ut det, tycker den har långsam autofokus och dålig bländare. Min dröm är att köpa samma zoom fast med f2.8. Hade varit helt underbart att fota med det.

PRIS: köpte den med min kamera, men skulle gissa runt 1000 - 1500 kr.


Canon EF 50mm f1,8
Åh mitt favorit objektiv som är hur bra som helst. Fick ny inspiration när jag köpte detta och jag älskar det fortfarande. Helt underbart att fota porträtt och natur med. Helt klart mitt favoritobjektiv.
Jättevärt pengarna och jag kan med stor kärlek rekommendera detta till alla!

PRIS: ca 1000 kr på Japanphoto.


Fjärrutlösare RM-E6 Canon
En liten fjärrutlösare som var vääääldigt billig. Tycker dock att den är bra för priset trots att den är lite seg att connecta med. Den är liten och lätt att dölja. Vägen verkligen iiiiingenting. Har en sökknapp längst upp, dock behöver jag inte använda den! Sedan zoom, som jag inte fattar någonting av. Händer inte ett skit när jag trycker på dem. Men de knapparna behövs inte! Sedan ett val om man vill fota på sekunden, precis som en vanlig avtryckare eller om man vill fördröja med 2 sek. Med fördröjningen hinner man gömma fjärrutlösaren, för den är inte jättesnygg att ha i handen på porträtt!

PRIS: på tvspelsweb kostar den 119 kr. Billigt och bra!


Close up +10 filter Ø52mm
Passar mitt tamron och min canon 50mm. Tyckte detta filter var to die for i början, men nu tycker jag mest man kommer för nära. Skulle helst vilja ha ett +4,+6 eller +8 i väskan. Eller alla kanske! :)
Men helt klart prisvärt om man inte vill köpa macroobjektiv.

PRIS: 69 kr på tvspelsweb.


Reflexskärm 5 i 1 56 cm
Underlättar jättemycket i porträttbilder, endast nära för att denna är väldigt liten. För liten för mig. Nästa inköp kommer bli en större, 110 cm. Jag kan tyvärr inte rekommendera att köpa en sånhär liten, för den är jätteonödig :( Blir nästan ingen reflektion alls om man fotar porträtt. Vid macro eller annat funkar denna bra!
Jag vann min i en fototväling hos Tinkerbella och var hur stolt som helst. :)

PRIS: 199 kr hos tvspelsweb.

ÖVRIG UTRUSTNING:
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
- Kitoobjektivet som jag fick med kameran vid köpet. Detta är dock utlånat till min syster och jag använder det knappt längre. Men det är riktigt bra om man är bara ute och fota vardagsbilder med kompisar eller så.
Stativ - Ett stativ jag lånat utav en fin kompis i klassen, jag funderar dock på att köpa ett eget så fort jag får pengar. Men jag hoppas på att ha ett bra stativ innan sommaren. Detta stativet är köpt i hong kong eller någon annan stad där borta, så priset har jag inte en aning om, men billigare än i Sverige.

MIN ÖNSKELISTA:
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
- ca 4000 kr.
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM - ca 19 000 kr.
okej, fläskade på rejält där på sista objektivet. Men hur bra hade inte det varit?

För er som vill veta har jag lagt ut ca 10 000-12 000 kr på min kamera och kamerautrustning. Helt själv utan pengar från föräldrar, endast födelsedagspengar och studiebidrag.

#1 - Towe [towe.webblogg.se]

sv: tack så mycket! :D

#2 - linn

varse! allt bra med dig idag?

#3 - Jennifer - Små fotograf

Super fin blogg! :)

#4 - I S A - Foto & Hästar

Canon EF 70-200mm har en stor VILL HA stämpel!

Sv: Varsågod :)

#6 - I S A - Foto & Hästar

Sv: Menare! :) Men jag tror aldrig att jag kommer kunna lägga 20.000 på ett kameraobjektiv... :(



Haha, tack för frågan :)

Det är The Edge (David Evans), gitrrist i världens bästa band, nämligen U2! :S

#7 - I S A - Foto & Hästar

*stavas verkligen gitarrist gittarist...?

*2 :D istället för :S

;)

#8 - Lixy

bra blogg